Bred støtte til ændring af ’Open Skies’

Tim Clark.

Tim Clark.

Flere amerikanske fagforeninger med tilknytning til luftfart bakker nu op om de store amerikanske flyselskabers henvendelse til lovgiverne om ændringer i den globale ’Open Skies’-politik fordi man hævder, at de store mellemøstlige flyselskaber får statsstøtte på milliarder af dollars.

Både de amerikanske flyselskaber og nu også deres ansatte frygter for, at mellemøstgiganterne Qatar Airways, Etihad og Emirates med deres fremfærd vil koste jobs hos de amerikanske flyselskaber, som presses ud af de store markeder af de angiveligt statsstøttede mellemøstselskaber.

De tre mellemøstselskaber afviser anklagerne og fastholder, at amerikanerne mister markedsandele fordi de har en dårligere service.

Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines har planer om at offentliggøre den ’uafhængige’ 55 siders rapport, man i fællesskab har sendt til de amerikanske lovgivere.

Emirates topchef Tim Clark planlægger at mødes med USA’s politikere for at besvare angrebene om unfair statsstøtte.

Delta, United og American har bedt Det Hvide Hus se nærmere på regnskabstallene de tre store mellemøstlige selskaber, som man anklager for at have modtaget over 40 milliarder dollars i statsstøtte siden 2004.

Qatar Airways CEO svarer, at de amerikanske selskaber selv har modtaget statsstøtte ’ad bagdøren’ gennem den beskyttelse, der ligger i USA’s Chapter 11 konkursbeskyttelse.

Tim Clark efterlyser indblik i, hvad den 55 sider lange rapport indeholder. Han betragter det som unfair, at mellemøstselskaberne ikke har fået mulighed for at besvare angrebene.

Han har været i ledelsen af Emirates siden starten og fastslår, at man ikke har modtaget statsstøtte: ”Vi fik en check på 10 millioner dollars og så kunne vi bare gå i gang, hvilket vi har gjort og hvilket har kostet os blod sved og tårer”.