EU til kamp mod drone-faren

drone-octocopterDronefri zoner, software, der kan blokere droneflyvning i forbudte områder og registrering af drone-piloter er blandt de forslag fra de europæiske luftfartsmyndigheder og –eksperter, som skal sikre flytrafikken.

Der er en hastigt stigende vækst i antallet af civile droner, der for eksempel benyttes til inspektion af afgrøder, overvågning ved naturulykker, fotografering eller blot for sjov.

De mange droner har imidlertid medført et kraftigt stigende antal rapporter om near-miss situationer fra et stort antal flyselskaber. Lufthansa var f.eks. meget tæt på en kollision med en drone under indflyvning til Warszawa og de britiske luftfartsmyndigheder har udsendt en advarsel efter syv droner havde været meget tæt på passagerfly ved forskellige britiske lufthavne indenfor et år.

EU-Kommissionen forventer, at der vil ske kollisioner og har pålagt EUs sikkerhedsmyndighed at komme med et regelsæt omkring drone-flyvning i Europa. Man er særligt fokuseret på de mindre droner, der især benyttes for sjovs skyld, men hvor ejerne kun sjældent har nærmere kendskab til luftfartsreglerne.

“Drone-problemet er størst under passagerflyenes mest kritiske faser under start og landing, hvor kollisioner kan have alvorlige konsekvenser”, siger Philip von Schoeppenthau, generalsekretær for European Cockpit Association, som understreger, at droner kan være betydeligt farligere end fugle, men der er endnu ikke gennemført tests af effekten på en flymotor, hvor en 4-5 kilos drone suges ind.

Flere pilotsammenslutninger ønsker droner udstyret med GPS, der forhindrer brug i følsomme områder og en registrering, så ’synderne’ kan spores.