Forvirring om pakkerejsegarantien

ferie-rejser-800x484Pakkerejsegaranti bekymrer få danskere. Knap hver tredje skænker den ikke en tanke – og fire ud af ti ved ikke, hvad pakkerejsegaranti er, viser undersøgelse fra Apollo blandt over 1.000 danskere. ”Tallene overrasker mig – branchen skal blive bedre til at kommunikere dette,” siger Apollos kommunikationschef.

Mange danskere sammensætter selv deres rejse på nettet. Men har man bestilt flybilletten ét sted og hotellet et andet, så kan ferien blive en trist oplevelse, hvis noget går galt, siger charterrejsebureauet Apollo.

Går flyselskabet konkurs, må hotellet lukke, eller er der stor forsinkelse i lufthavnen, kan man risikere selv at skulle dække omkostningerne.

Pakkerejsegarantien dækker nemlig ikke, hvis ikke rejsen er bestilt gennem en og samme arrangør, konstaterer Apollo og tilføjer: Men det ved mange danskere ikke. 42 pct. ved ikke, hvad pakkerejsegarantien er. Kun 29 pct. har garantien med i overvejelserne, når de bestiller en ferie.

”Jeg undrer mig over, at så mange ikke ved, hvad pakkerejsegarantien er. Jeg synes, at vi og de øvrige arrangører af pakkerejser har været gode til at formidle budskabet om, at pakkerejsegarantien eksisterer og at man kun er dækket, hvis man køber sin rejse gennem én arrangør. Men vi skal åbenbart blive bedre til at kommunikere,” siger Glenn Bisgaard, kommunikationschef for Apollo.

Ifølge undersøgelsen fokuserer kun 13 pct. af danskerne så meget på pakkerejsegarantien, at de udelukkende bestiller ferier, hvor de er sikre på at være dækket af garantien. Blot 11 pct. ved, at de er dækket, når de bestiller en charterferie. 24 pct. af deltagerne i undersøgelsen ved ikke, hvornår de er dækket af pakkerejsegarantien.