Kinesiske charterfly satser på København

Bejing_Capital_AirlinesFlere tusinde kinesiske charterturister fra Hangzhou og Beijing flyver til København til efteråret. Det er nyt gennembrud i Københavns Lufthavns arbejde for at få flere kinesere til København.

Efter målrettet arbejde i Kina og tæt samarbejde med flere kinesiske rejsearrangører, er det for første gang lykkedes Københavns Lufthavn at få kinesiske chartergæster direkte til København.

I september og oktober vil Beijing Capital Airlines flyve knap 3.500 kinesiske chartergæster fra Beijing og Hangzhou. Bliver rejserne en succes, er det håbet, at flere vil følge efter.

”Ligesom danskere ofte flyver med SAS til Kina, fordi de kender selskabet, så foretrækker kinesere i endnu højere grad at flyve med kinesiske selskaber. Nu har vi fået hul igennem til det kinesiske chartermarked, så forhåbentlig vil flere følge efter,” siger kommerciel direktør Peter Krogsgaard, Københavns Lufthavn.

Ifølge VisitDenmarks beregningsmodeller bruger kinesiske turister og forretningsrejsende to-tre gange så mange penge som den gennemsnitlige turist. Det er én af grundene til, at de europæiske lande konkurrerer hårdt om at tiltrække rejsende fra Kina, der typisk besøger flere lande, når de er i Europa.

Når de nye grupper af kinesiske chartergæster besøger Danmark 2-3 dage i efteråret, vil de typisk bruge ca. 2.000 kr. i døgnet, hvilket vil give en omsætning på omkring 15 millioner kroner.

Hos Wonderful Copenhagen ser markedsudviklingschef Signe Jungersted store perspektiver: ”Vi har store forventninger til den nye kinesiske charterforbindelse. Ruten åbner et nyt geografisk område af Kina for København og Danmark – millionbyen Hangzhou i den velhavende provins Zhejiang. Samtidig sikres yderligere forbindelse til Beijing i en periode med høj kinesisk rejseaktivitet på grund af den nationale ferieuge – Golden Week – der indledes med Kinas nationaldag den 1. oktober,” siger Signe Jungersted

Kina er i dag verdens største udrejsemarked og flere flyforbindelser fra Kina bidrager til at styrke Danmarks position som attraktiv rejsedestination for de rejselystne kinesiske forbrugere, vurderer WoCo.

”Udviklingen af markedet ser også positiv ud her i 2015, hvor vi i første kvartal så en vækst i antallet af kinesiske overnatninger i hovedstadsregionen på næsten 30 procent, ” fortæller Signe Jungersted.

Beijing Capital Airlines er et datterselskab under Hainan Airlines – Kinas største privatejede flyselskab og landets fjerdestørste med 140 fly og flere end 90 destinationer primært i Kina og Asien. Selskabet opererer knap 200 indenrigsruter i Kina, men satser nu på udenrigsruter til bl.a. Europa.

Beijing Capital Airlines vil i september og oktober flyve fra Beijing og Hangzhou en gang om ugen til CPH med en Airbus A330-200. Flyet har 222 sæder, 36 på business og 186 economy. Det bliver selskabets første rute til Europa.

Hangzhou, der ligger syd for Shanghai, har 6,5 mio. indbyggere. Byen har i dag to ruter til Europa med KLM til Amsterdam og Hainan Airlines til Paris de Gaulle.