Længere forsinkelser inden kompensation

EU-kommissionen er på vej med en række ændringer i flypassagerernes rettigheder og på nogle punkter med forringelser.

”Det er mest markant, at flyene skal være forsinket i længere tid, før passagererne har ret til kompensation”, siger Ole Ryborg, EU-korrespondent for DR til dr.dk.

”I dag er grænsen tre timer, men i fremtiden skal fly på kortere distancer være forsinket fem timer, før man får erstatning. På længere distancer ud af Europa kræves forsinkelser på ni eller op til tolv timer”.

Forslaget rummer desuden en liste af uforudsete hændelser, som ikke giver kompensation.

For eksempel betyder en strejke blandt dem, der kontrollerer luftrummet, en ekstraordinær omstændighed, som ikke udløser erstatning.

Kunderne har fortsat ret til hotel, som flyselskabet skal levere, hvis man er forsinket så længe, at man skal overnatte. Og der er flere forbedringer for flypassagererne. For eksempel skal man kunne få en ny billet gratis, hvis man har stavet navnet på billetten forkert. I dag er der flyselskaber, som kræver køb af en ny billet.

”De nye regler indeholder også tiltag, som skal tvinge flyselskaberne til at overholde rettighederne og orientere kunderne om dem”, siger Ole Ryborg, som dog vurderer, at kommissionens forslag bliver mødt med kritik i Europaparlamentet, som vil gå imod flere af de forringelser, der er lagt op til.