Ny strategi for Københavns Lufthavn

cphKøbenhavns Lufthavn skal være endnu større, og en ny strategiplan med en mere lempelig fortolkning af planloven skal hjælpe lufthavnen til at nå målet.

Københavns Lufthavn skal blive endnu større, hvis det står til regeringen. Ifølge vækstplanen, som præsenteres i næste uge, skal embedsmænd fra Transportministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet i lave en strategiplan, som skal slippe lufthavnens vækstpotentiale fri af bl.a. nogle af planlovens begrænsninger.

”Det er fornuftigt at lave en stor strategisk analyse. Ved at give vores lufthavne bedre rammevilkår, kan vi etablere flere arbejdspladser og når København kan udvikle sig, så har de jyske regionale lufthavne også bedre mulighed for at udvikle sig”, siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, der sammen med transportminister Hans Christian Schmidt har sat arbejdet i gang. Begge er tidligere miljøministre og kender til de begrænsninger, planloven sætter.

”Vores lufthavnsplanlægning, i særdeleshed omkring Københavns Lufthavn, stammer fra Svend Aukens tid. Nu er tiden kommet til at gøre noget andet. Vi vil have mere ud af Københavns Lufthavn og de andre lufthavne”, siger Troels Lund Poulsen ifølge business.dk.

Transportminister Hans Christian Schmidt ser gerne, at Københavns Lufthavn får flere ruter. Han er ikke bange for, at beboerne bliver yderligere belastet af naboskabet, men afviser ikke, det kan blive nødvendigt at udvide tiderne på døgnet, hvor der kan flyves.

Et af forbillederne for de to ministre er Hollands Schiphol Lufthavn, der gennem kraftige udvidelser af kapaciteten har udviklet sig markant stærkere end København. I 1979 havde Schiphol og København hver cirka ti millioner passagerer. I 2014 passerede Schiphol 50 millioner, mens København nåede 26 millioner.

I Københavns Lufthavn er direktør Thomas Woldbye meget tilfreds med regeringens udspil.

SAS koncerndirektør, Lars Sandahl Sørensen, minder om, at for flyselskabet er prisen for at bruge lufthavnen afgørende: ”Dansk luftfart og et netværk som SAS med hub i København er garant for danske arbejdspladser og tilgængelighed. Derfor er en offensiv luftfartsstrategi afgørende. Som i andre brancher er omkostningsniveauet i Danmark en udfordring. Det er derfor vigtigt, at eksempelvis Københavns Lufthavn er mindst lige så billig og effektiv som andre nordeuropæiske lufthavne”, skriver han i en mail til Berlingske.