Nyt forslag om HH-forbindelse uden Ring 5

imagesEn fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg kan betale sig uden der er behov for en ny motor- og jernbanering uden om Storkøbenhavn, den såkaldte Ring 5.

Det viser en ny rapport, som Øresundskomiteen netop har offentliggjort. Desuden foreslås HH-forbindelsen på sigt at kunne finansiere en Øresundsmetro mellem København og Malmö.

34 milliarder danske kroner skønnes prisen at være for en fast HH-forbindelse til persontog og biltrafik, men uden en godstogstunnel og Ring 5. Tilbagebetalingen beregnes til at vare 24 år og det foreslås, at overskuddet fra forbindelsen anvendes til at finansiere en metrotunnel mellem København og Malmö.

Originalforslaget om Ring 5, en ny motorvej og jernbane fra Helsingør til Køge uden om København, har varet et ømt punkt i Danmark, hvor kritikken blandt andet har været, at øget trafik i Nord- og Midtsjælland kan få negative konsekvenser for borgerne, naturen og miljøet. I den nye rapport foreslås det i stedet, at der bygges en ny tosporet vej i hver retning, mens persontogene kan benytte de eksisterende spor. Godstogstrafikken forudsættes ført over Øresundsbron, som efter opgradering af stationen ved Københavns Lufthavn og den nye station Ny Ellebjerg ventes at få øget kapacitet. På længere sigt kan der dog opstå yderligere behov for at opgradere kapaciteten for godstrafik over Øresund, lyder det i rapporten.

Den nye rapport er en opdatering af forslagene i Interregprojektet IBU, som 2009-2010 blandt andet undersøgte mulighederne for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Det er den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Øresundskomiteen, som har bestilt opdateringen.

Det kommer til at vare otte minutter at køre bil via forbindelsen og fem minutter med tog. Forbindelsen kan reducere rejsetiden med tog mellem Helsingborg og København til 40 minutter. Omkring 26.000 biler og 20.000 togrejsende forventes at benytte den faste forbindelse dagligt i 2030.