Øresundstunnel får permanent fartkontrol

fartkontrol øresundsbronBilister som kører for hurtigt i øresundstunnelen vil løbe en større risiko for fartbøder. I 2015 kommer der permanent fartkontrol, og det bliver dyrt for fartsyndere for bøderne er steget.

Lige siden Øresundsbron blev indviet i 2000 har man diskuteret fartkontrol i Øresundstunnelen, hvor nogle har kørt meget hurtigere end de tilladte 90 km/t.

Chef i Københavns Færdselspoliti, Lars Haugaard venter en præventiv effekt af fartkontrollen, hvilket forsøg med lejlighedsvis fartkontrol har dokumenteret.

Sidst var der fartkontrol i tunnelen 13. maj 2014. Året før kun den 3. maj 2013, og i 2012 10. juli. Til gengæld var den årlige tunnelkontrol effektiv: En snes fartsyndere fik bøder. Derfor har Øresundsbron presset på for, at få de såkaldte stærekasser, som er automatisk kamera-fartkontrol.

Danmarks Tekniske Universitet beregnede, at et dansk forsøg gav en sænkning af gennemsnitshastigheden på 10-11 km/t på seks landeveje med en hastighedsgrænse på 80 km/t.

I juni 2014 anbefalede Rigspolitiet, at Øresundstunnelen blev forsøgskanin for ATK-strækningskontrol. Den er anderledes end stærekasser og kan foregå ved spoler i vejbanen. De registrerer, hvornår en bil passerer, og hastigheden beregnes mellem to spoler samtidig med fotografering.

”Mange drøner igennem med 150 km/t. Det ser vi, når politiet laver kontrol, og på vores egne målinger fra overvågningskameraerne, som dog ikke kan bruges til kontrol”, fortæller Øresundsbrons sikkerheds- og miljøchef Ulla Vesterskov Eilersen. Mindst fem ulykker i tunnelen kan tilskrives for høj hastighed.

Politiet i Danmark har netop sat bødetaksterne op fra 500 til 1.000 kr. For forseelser, der giver klip i kørekortet, stiger bøden til 2.000 kr.

Der kommer fartkontrol i 2015 i begge retninger, og bøderne gælder både danskere og svenskere.