Rejsebureau politianmeldt for drukture

prag.jpg

TURISME: Forbrugerombudsmanden har for tredje gang i år politianmeldt rejsebureau for at bruge alkohol i reklamer rettet mod unge under 18 år.

Prague Week er det tredje rejsebureau, Forbrugerombudsmanden politianmelder som led i sin undersøgelse af brug af alkohol i markedsføring af rejser til Prag rettet mod unge under 18 år. Det er i strid med markedsføringsloven.

De to andre politianmeldte rejsebureauer er Go Rejser og RM Travel. RM Travel menes ifølge DRF at være en forkortelse for Rejsemægleren, hvilket de to bureauer benægter. Rejsemægleren har ikke været politianmeldt, oplyser bureauets adm. drektør, Kristian Aksel Nielsen, til takeoff.dk

Danmarks Rejsebureau Forening har tidligere oplyst til takeoff.dk, at Prague Week, Nice Rejs og RM Travel er de tre danske rejsebureauer, som sender flest unge danskere på drukferie i Prag.

På sin hjemmeside pragueweek.dk og på sin Facebook-side reklamerede Prague Week for skolerejser til Prag i uge 7 og 8 i år. På sin hjemmeside anvendte selskabet bl.a. udtrykket ”pubcrawl”, og under overskriften ”For dig der skal give den gas i Prag – og som ikke vil gå glip af noget!” var der blandt andet ”10 % rabat og happy hour indtil kl. 22.”

Derudover blev der vist billeder af alkohol i forbindelse med diverse barmiljøer, oplyser Forbrugerombudsmand Henrik Øe i pressemeddelelse og tilføjer:

”Der indgik billeder og indslag i videoer med glade unge, der skålede med glas, hvis indhold ledte tankerne hen på alkohol. Det skete bl.a. under overskriften ”En typisk dag i Prag. Der var intet aldersfilter, der sikrede, at unge under 18 år ikke havde adgang til hverken pragueweek.dk eller Prague Week’s Facebookside.”

Henrik Øe siger: ”Jeg afslutter nu min undersøgelse af rejseselskabernes markedsføring af ture for unge til Prag. Det har desværre vist sig, at der er flere selskaber som bruger alkohol til at lokke de helt unge med, selvom det er forbudt. Jeg vil fortsat have fokus på, at rejseselskaberne ikke bruger alkohol, når de markedsfører sig over for de helt unge.”

Ifølge markedsføringslovens § 8, stk. 3 må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.

RM Travel benægter som nævnt overfor takeoff.dk og andre medier at have noget at gøre med rejsebureauet Rejsemægleren. Men Metroxpress afdækkede tidligere på året ”meget tætte forbindelser” mellem RM Travel og Rejsemægleren og ”en lang række sammenfald mellem dem.”

Således skrev Metroxpress i januar i år: ”Firmaerne har adresse to forskellige steder, men dokumenter i cvr-registret viser, at begge er blevet stiftet af samme person – Freddy Nielsen – på samme adresse. Derudover sidder Kirsten Aksel Nielsen, direktør i RM Travel, i bestyrelsen i Rejsemægleren, hvor direktøren hedder Kristian Aksel Nielsen.”

”Der er ingen forbindelse imellem Rejsemægleren og RM Travel,” skrev Kristian Aksel Nielsen i mail til Metroxpress som tilføjede, at Kristian Aksel Nielsen ikke kunne forklare, hvorfor RM Travel bekræftede, at han var på firmaets kontor i Prag, da Metroxpress ringede og spurgte efter ham.

”RM Travel har ikke svaret på Metroxpress’ utallige henvendelser. Vi ville ellers gerne have svar på, hvordan firmaet kan hævde, at det i februar sidste år sendte 10.000 studerende til Prag, når firmaet først blev stiftet tre måneder senere,” skrev avisen i januar.