Stærk forbedring i Norwegians resultat

norwegianGennem hele 2015 havde Norwegian en meget høj belægningsprocent, som på årsbasis udgør 86% i gennemsnit.

Resultatforbedringen før skat blev 1,7 milliarder norske kroner i forhold til året før. Årsresultatet før skat (EBT) blev 75 millioner norske kroner. Tallet er stærkt påvirket af et urealiseret tab på hedging af brændstof, som udgør hele 800 millioner norske kroner. Korrigeret for den urealiserede hedging blev resultatet før skat i 2015 875 millioner norske kroner – en kraftig forbedring fra et underskud på 1.168 millioner norske kroner i 2014.

Omsætningen var 22,5 milliarder norske kroner – en vækst på 15%. Kapaciteten (ASK) steg med 5%, hvilket viser, at der i 2015 var en pause i ekspansionen, hvilket forklares med, at flere ældre fly blev udfaset mens nye kom ind i flåden. Belægningen blev 86% på årsbasis – en stigning på fire procentpoint.

Knap 26 millioner passagerer fløj med Norwegian i 2015, hvilket er en stigning på 7% i forhold til 2014.

I fjerde kvartal omsatte Norwegian for godt 5,3 milliarder norske kroner, hvilket er en stigning på 16% fra tilsvarende kvartal året før. Den største stigning var i den internationale trafik med 19%, mens indenrigsruter i Skandinavien har haft en positiv udvikling på 5%. Belægningen er steget med fire procentpoint til 85%.

I fjerde kvartal fløj 6,13 millioner passagerer med selskabet, hvilket udgjorde en vækst på 9%.

”Vi går ind i 2016 med gunstige brændstofsikringer og en af Europas nyeste flyflåder. Det er en markant konkurrencefordel. Generelt ser vi en god efterspørgsel. Samtidig skaber en uforudsigelig politisk beslutning om en ny flyafgift i Norge usikkerhed for hele flybranchen. Det er en gåde, at det selskab, som har de laveste udslip, ser ud til, at straffes hårdest,” siger adm. direktør Bjørn Kjos.