Svensk millionsatsning på turisme

sverige ferie

TURISME: Med hidtil største satsning på 60 mio. svenske kr. vil Sverige lokke flere besøgende til landet fra bl.a. Danmark. Årligt besøger ca. 16 mio. turister Sverige. Det tal håber svenskerne på at øge markant med den nye kampagne.

Med en millionsatsning på mindst 60 mio. svenske kr. er VisitSweden, svenske regioner og samarbejdspartnere gået sammen i treårigt partnerskab for at markedsføre Sverige som turistdestination og dermed øge antallet af besøgende markant. Danmark er et af de markeder, som indsatsen er rettet særligt imod.

”Det er den største satsning på turisme i Sverige nogensinde, og vi forventer, at den får endnu flere turister til at vælge Sverige og lyst til at komme tilbage. I 2012 brugte udenlandske turister 106 milliarder svenske kr., en stigning på 162 pct. siden år 2000. Samtidig viser vores analyser, at Sverige har potentiale til at blive et endnu større turistmål,” siger Anne Bjerregaard, landechef for VisitSweden i Danmark, og fremhæver, at flere besøgende vil skabe arbejdspladser bl.a. i landdistrikterne.

Satsningen retter sig mod potentielle rejsende fra Danmark, Norge, Tyskland og Holland og vil især være henvendt til bilrejsende turister, som i dag udgør 37 pct. af alle overnatninger på svenske campingpladser og i udlejede hytter. Ifølge analyse fra VisitSweden planlægger 771.000 danskere de kommende tre år at besøge Sverige.

En million rejsetips fra svenskerne skal øge antallet af turister i Sverige – se disse på hjemmesiden: swedishmoments.dk.