Den russiske fly-koncern kom ud af 2014 med et nettounderskud på 17,1 milliarder rubler – 1,8 milliarder kroner – mod et nettooverskud året før på 7,33 milliarder rubler – 780 millioner kroner.
“I årets anden halvdel ramtes selskabet af alvorlige eksterne problemer – betydelig nedskrivning af rubelen med efterfølgende nedgang i efterspørgslen både i Rusland og i udlandet”, lyder det fra Aeroflots vice CEO Shamil Kurmashov.
Omsætningen steg med 9,9% fra 2013 til 319,8 milliarder rubler. Rutetrafikken øgede med 10%, mens chartertrafikken faldt med 12,5%.
Aeroflot Group havde 17,1 millioner passagerer på internationale ruter, en nedgang på 1,7% fra 2013. Passagertallet på indenrigsruter steg med 26% til 17,64 millioner.
Driftsomkostningerne steg med 13,8% til 308,5 milliarder rubler. Brændstofprisen steg med 10,2% i forhold til 2013 og nåede op på 87,2 milliarder rubler.
Aeroflot Group indeholder det største russiske flyselskab, samt en række datterselskaber, som for eksempel Donavia, OrenAir, Rossjya, Pobeda og Aurora.